E-kereskedelem. Damjanovich Nebojsa, online kommunikációs tanácsadó és tréner, www.damjanovich.hu
Ha az interneten folyó üzletről beszélünk, akkor a direkt értékesítés
és a reklám az első, ami eszünkbe jut, hisz a szaksajtó is főleg
ezekkel foglalkozik. Kétségkívül ezek egy internetes vállalkozás fontos
részei, mert közvetlenül hatnak a cég bevételeire. Az üzlet
persze ennél sokkal szerteágazóbb, és ha már internetről van szó, akkor
had említsük, hogy pl. a költségcsökkentés is növelheti a vállalat
eredményét. Egy szóval minden folyamat, ami a hálózaton a cég általános
üzleti tevékenységét segíti az e-üzletnek minősül és egyike az
internetes üzleti modellnek. Közvetlen értékesítés
Az első modell a közvetlen értékesítés. A közvetlen azért, mert a
virtuális termék vagy szolgáltatás megrendelése, kifizetése és
birtokbavétele azonnal történik. Ennek a közvetett változata az, amikor
a hagyományos terméket vagy szolgáltatást megrendeltük, a kifizetés
online, átutalással vagy készpénzzel történik, a szállításra, azaz a
birtokbavételre, pedig jellemzően néhány napot várni kell. A
közvetlen értékesítés fizetőeszközei, melyek azonnali tranzakciót
biztosítanak a hitel vagy „dombornyomott" kártya, és a mikro-fizetés
lehetőségei (emelt díjas SMS, pre-pay számla). Hazánkban nem gyakori az
ilyen féle értékesítés sok okból, de leginkább a hitelkártya kis
penetrációja miatt. Néhány példa kedvéért említsünk a kreativ.hu-t ahol
prémium tartalomhoz hozzá lehet jutni a mikro fizetési eszközökkel,
vagy a mobilzona.com (Magyar portál) ahol pl. oplogokat lehet rendelni
szintén mikro fizetéssel. Nyugati példák közt említhető például a
microsoft.com (szoftver kifizetés és letöltés), vagy a domain.com
(szolgáltatás, ebben az esetben domain és tárhely vásárlás) stb.
Közvetett értékesítés esetén ezen kívül átutalással, csekkel vagy
készpénzzel fizethetünk a világhálón. Magyar példák közt a
legismertebbek a libri.hu, officedepot.hu, fotexnet.hu stb. A
hagyományos termék szállítása néhány napon belül történik. Fizetett tartalomra való előfizetés
Magyarországon egyre többen kísérleteznek azzal, hogy az addig ingyenes
website-on vagy hagyományos terméken/szolgáltatáson kívül extra fizetős
tartalmat, szolgáltatást nyújtsanak a közönségüknek. Ezt a többlet
értékű tartalmat aztán, valamilyen előfizetési formában és jelszóval
védett területen (a honlapon) szolgáltatni lehet az előfizetőknek.
Teszi ezt a vilaggazdasag.hu, ahol a nyomtatott újság mellett működik
az ingyenes website is, de olyan vállalkozás is mint a portfolio.hu,
amelynek nem létezik offline kiadása. A portfolio.hu prémium
szolgáltatásként elemzéseket, archív anyagokat értékesít. Hirdetés
Hazánkban jól ismert internetes üzleti modell a tartalomszolgáltató
website-okon és az e-mail hírleveleikben értékesített reklámhely. Több
típusú online reklám létezik, de a legismertebbek a banner (és a
változatai), oldal vagy téma szponzorációja, rákattintás alapú reklám a
keresőkben illetve az e-mail alapú különböző hirdetési formák
(hírlevélben való hirdetés, direkt reklám a szolgáltató címlistájára
stb.). 2000-ben többen jöttek rá arra, hogy a website-on nem
tudnak folyamatosan érdekes tartalmat biztosítani vagy egyszerűen az
internetes vállalkozást üzemeltetni, aminek a következményeit
mindannyian ismerjük. A reklámozók nem voltak hajlandóak szponzorálni
kétes üzleteket és rossz üzleti modelleket, ezért olyanok, akik a
reklámbevételre alapoztak, nem bírtak tovább. Mára a
helyzet megváltozott kizárólag az online reklámból nagyon kevesen élnek
meg, sokan olyan hagyományos vállalkozásokkal rendelkeznek, amelyek
"fedezni" tudják az online befektetéseket. Ők ki fogják várni a "nagy
lehetőséget" és addigra saját piaccal fognak rendelkezni. Ilyenek az
Axelero (origo), Sanoma (Startlap stb.) és az Index.hu, akik a WebAudit
(Median) szerint a legtöbb látogatóval rendelkeznek. Költségmegtakarítás
Sokaknak az értékesítés vagy a marketing első helyen áll az internetes
üzlet területén, azonban a igazi profitot a hagyományos költségek
megtakarításával lehetséges elérni. Gondoljon csak a sok telefonos
ügyfélszolgálatokat üzemeltető cégre, telefonos üzletszerzésre vagy
ügyfélkapcsolatra, postai levélküldésre, papír alapú dokumentálásra,
emberi erőforrás és/vagy közönség kapcsolatokra. Fejlettebb cégek sokat
invesztáltak az internet alapú üzleti folyamatok kialakításába, és most
élvezik ennek gyümölcseit. Egy vállalati sajtószoba például,
több kommunikációs menedzser munkáját helyettesítheti. E-mail és üzleti
alapú chat tökéletes, és talán hatásosabb eszköz a hagyományos
levélnél, vagy az ügyfélkapcsolatban a telefonnál. Intranet
segítségével nem csak vállalaton belüli egységek kommunikálhatnak és
fontos dokumentumokat cserélhetnek egymással, hanem a nagy- és a
kiskereskedelmi partnerek is. Az Extranet lehetőséget ad arra, hogy a
külső partnereinkkel és a beszállítókkal ne keljen fizikai értelembe
dokumentumokat és információkat cserélni, a HR része a vállalati
website-on pl. a munkaerő toborzásban nagy költség megtakarítást
jelenthet. Egyéb tevékenységek elősegítése
A termék- vagy szolgáltatásinformáció olyan dolog, amit megtarthatunk
magunknak és csak akkor mutatjuk meg amikor a potenciális ügyfél
előttünk van, nyomtathatunk katalógusokat, amelyeket valamilyen módon
terjeszteni kell (természetesen pénzért), de ki is tehetjük az
információkat a website-ra is, amivel költségeket takaríthatunk meg.
Minap azon gondolkodtam, hogy hol és kitől vegyek hordozható
számítógépet. Mivel hétvége volt és nagyon kevesen voltak nyitva (ha
egyáltalán) megnéztem, hogy mely forgalmazónak milyen a website
kínálata. Amikor összehasonlítottam őket, kiválasztottam a három
legjobbat és további információk segítségével meglett a "győztes".
Hétfőn már csak fel kellet hívni a legközelebbi boltot a vásárlás és a
szállítás lebonyolítása miatt. A cég is jó járt, és nem csak a
vásárlás miatt, hanem mert így megtakarított ügyfélszolgálati
költségeket (emberi munka, telefon, stb.) és egy többletszolgáltatást
is kínált azzal, hogy a website-on minden információ megtalálható volt. Mindezek után had jegyezzem meg még, hogy a hagyományos üzleti tevékenységből ismert képlet az interneten is működik, azaz: a nyereség = bevétel – költségek Damjanovich Nebojsa, online kommunikációs tanácsadó és tréner Üzleti modellek az interneten, E-kereskedelem, www.damjanovich.hu
|